Hvorfor fungerer lavkarbo?

Hvorfor fungerer lavkarbo som slankediett?

De som har suksess med denne dietten (eller livsstilen) vil nok si at det skyldes at det er et riktig kosthold tilpasset slik mennesket er ment å spise (livsstil) eller at det er den ultimate diett for fettforbrenning (slanking).

De som lykkes med LCHF er de som klarer å følge NEI-henvisningene i plakaten under. Spesielt det som er markert med svart sirkel, og i særklasse det som er merket med rød sirkel (søtsaker og gatekjøkkenmat).

Det er kjempeflott at folk klarer å kutte ut søtsaker, gatekjøkkenmat og bakervarer. Og kjempeflott at folk går ned i vekt og dermed får bedre helse.

Men ta også en titt på helsedirektoratets anbefalinger i samme sirkeler på tegningen:

Lavkarbo

(Bilde over er fra VG, med mine sirkel-anmerkinger.)

Hovedproblemet til folk som mislykkes med stort sett samtlige dietter og livsstilsendringer er at de ikke klarer å kutte det i rød sirkel, kombinert med at de ikke gidder å mosjonere. Det gjelder de som mislykkes med LCHF, på samme måte som det gjelder de som ikke gidder å følge helsemyndighetenes anbefalinger.

Uten at jeg har sett det dokumentert, så hevdes det at LCHF har høyere suksessfaktor enn andre dietter. Det kan godt være riktig. Og om dette er riktig, så har jeg to «ukvalifiserte» gjetninger på hvorfor:

  • Glukose (sukker) medfører at man skiller ut insulin for å gi beskjed om at cellene skal forbrenne glykose og gå over i byggemodus, dvs. lagre fett og bygge proteiner for muskler der det trengs ved aktiv livsstil.  Når insulinet går ned vil man gå over til å forbrenne glykogen (lagret glukose), og deretter proteiner og fett. Å ha et lavt inntak av karbohydrater medfører at man raskere kommer til fasen der man forbrenner fett. Dette betinger i så fall at man går på ekstrem LCHF (ketogen-kur), og altså unngår frukt og juice, samt melkeprodukter pluss de sedvanlige brød/pasta/ris/sukker og unngå stivelsesrike grønnsaker som poteter, gulrøtter og kålrot. Da får man ikke i seg sukker i sine mange karbohydrat-forkledninger, og kroppen er nødt å finne alternativer. Det er i utgangspunktet det samme som sult, men fordi man tilfører proteiner og fett får man energi. Man må være obs på at PH-en i blodet går ned, og man kan bli forgiftet om man blir for ekstrem. Dette kan fungere som en diett, men dette fungerer ikke som livsstil, fordi  kostholdet gjerne blir ensidig, og for mange gir det for stort innslag av mettet fett og meieriprodukter til at man kan si at det er sunt (en del bruker lavkarbo som unnskylding til å dytte innpå typisk gatekjøkkenmat, som faktisk er det største problemet de hadde i utgangspunktet), og fordi man blir usosial og «nazi» i forhold til mat, noe som gir dårligere livskvalitet og stress. Mange gjør det dessuten så feil at det ikke er høyfett men høyprotein de spiser. Det er allerede svært mye fett i normalt vestlig kosthold, så det skal mye til å spise enda mer. Derfor er det protein de fleste spiser mer av når de tror de spiser mer fett. Det er egentlig sonediett, og ikke lavkarbo. Men at dette fungerer bedre enn mange andre dietter er fordi den kutter ut sukker, og brus, konditorvarer og godteri er den største kilden til overvekt, ikke vanlig mat. Men man behøver ikke kutte ut grovbrød, som er en av de desidert sunneste matvarene vi har i Norge, om man unngår sukkerpålegg. Det fungerer altså fordi om man kutter ut sukker, så klarer man ikke kompensere dette med å spise mer fett. Det blir kvalmt for de fleste, og resultatet er at man får i seg mindre kalorier. Og det fungerer. De fleste spiser mer proteiner, men proteiner metter mer enn både fett og karbohydrater så dette vil bremse inntaket. Lavkarbo som fungerer er altså en lavkalori-diett, som alle andre dietter.
  • Lavkarbo har større «menighetsfaktor» enn andre dietter. Det medfører et større trykk. Mye av informasjon som presenteres på internett og blant tilhengere fremstår som rene vekkelsesbevegelser. Når man blir «fanget» i slike bevegelser så går det stor prestisje i å vise at man ikke har hoppet på noe feil, og dermed blir man heller med på å kaste mere bensin på flammene.  At en del av dokumentasjonen man lyser opp i himmelen er udokumenterte påstander og kvakksalveri, iblandet hallelujarop fra medsammensvorne, det er underordnet. Det viktigste er å ikke tape ansikt. Og det er igjen en suksessfaktor. Når man føler sterkt for å delta, så vil man lykkes. Det er det som er problemet med helsedirektoratets anbefaling. Folk har ikke noe sterke følelser overfor det som grå, seriøse byråkrater i Staten anbefaler ut fra nøysom lesing av bred og omfattende dokumentasjon, og folk tar det derfor ikke så alvorlig. Men nøkkelordet her er seriøs. Det er kanskje ikke så gøy, men det er seriøst. Å popularisere dette er derimot en viktig oppgave for både helsejournalister, ernæringsfysiologer og leger «ute i felten». Denne populariseringen har altså Lavkarbo-menigheten lykkes med. Mye av det er helt kurant. Heller lavkarbo enn høysukker. Men om man fulgte helsedirektoratet hadde nok det vært like bra.

Hele VGs artikkel er her:

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10038599

Konklusjonen min er: Lavkarbo fungerer, men det gjør også Helsedirektoratets råd. Poenget er bare å følge det.

Den største faren er imidlertid de som misforstår eller er for svake til å motstå fristelser. Å spise en diett høy på både sukker og fett er særdeles farlig. Mange som tror de spiser lavkarbo har kuttet ut brød og potet, men spiser kaker og drikker brus og/eller kaffe latte. Da har de gjort noe særdeles idiotisk, nemlig å fortsette med de verste karbohydratene og å erstatte «sunne» karbohydrater med noe som sannsynligvis er mettet fett. (Få som øker fettinntaket velger fisk (umettet og omega3 fett) fremfor biff (mettet fett og naturlig transfett).

Så skal man gå på LCHF, så må man sette seg ordentlig inn i det, og for all del unngå fristelsene. Husk at essensen som ligger bak sunn lavkarbo er mindre sukker og mere fisk. Altså det som helsemyndighetene har sagt i alle år.

Det som helsemyndighetene advarer mot ved lavkarbo er å øke andelen mettet fett, og å kutte vitaminrike og fiberrike karbohydrater slik som fullkornsprodukter uten å nøye erstatte bortfallet av vitaminene, fiber og mineralene. Bortsett fra dette vil vel helsemyndighetene applaudere lavkarbofilosofien, tenker jeg. Ingenting er vel bedre for dem enn at folk spiser mere fisk og mindre sukker!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s