Transfett og smør (LCHF og steinalderkosthold).

Påstand: Transfett er helseskadelig og må unngås. Ergo bør man unngå margarin, og bruke rent smør isteden.

Smør

Denne påstanden kommer fra LCHF-bransjen, spesielt innenfor steinalderkost (paleo). LCHF ønsker å redusere karbohydratinntak og øke fettinntak, altså erstatte forbrenning av karbohydrat med forbrenning av fett. Ergo bør man ha sunt fett.

Paleo-dietten går ut på at man ikke skal benytte industriprosesserte varer. Matvarer skal i størst mulig grad benyttes slik de kommer fra naturen. Ergo bør man bruke rent smør, og ikke et industrimessig produsert blandingsprodukt som margarin.

Dette er i og for seg ikke så dumme holdninger eller påstander. Men jeg stusset litt på at smør skal brukes istedenfor margarin, så jeg undersøkte dette litt nærmere.

Paleo

Paleo-tilhengere påstår at margarin inneholder transfett. I så fall er det kanskje noe i deres forherligelse av rent smør, for transfett er beviselig skadelig.

Men så til fakta:

Når det gjelder fett så har man lenge påstått at mettet fett i kostholdet er ugunstig for hjertet. I den siste tiden er det imidlertid reist tvil om graden av riktighet for denne påstanden. Mettet fett er i stor grad animalsk fett, altså fra kjøtt. Umettet og flerumettet fett er i hovedsak fra fisk og planter (finnes unntak som kokos, palmeolje etc, som er mettet fett selv om det er vegetabilsk). Hjerteinfarkt er kraftig redusert i Norge etter at man ble bevisst på dette og kjøttindustrien reduserte fettmengden i avl, og man innførte såkalte lettprodukter og rådet befolkningen til å redusere fettinntaket. Så helt galt er det sannsynligvis ikke å redusere inntaket av mettet fett, men kanskje mest om man har høyt sukkerinntak i tillegg.

Hjerte

Det har etter hvert vist seg at såkalt transfett, det vil si delvis herdet fett, også er ugunstig for hjertet. Nærmere undersøkelser har vist at det faktisk er mye verre enn mettet fett, og ligger et sted mellom 2 til 10 ganger verre enn rent mettet fett.

CIS og TRANS

Hvor kommer transfettet fra? Det finnes både naturlig og «kunstig». Ihht helsedirektoratet:

«Transfettsyrer finnes i industrielt produserte matvarer hvor man bruker delvis herdede oljer som en ingrediens f.eks. bakervarer, og naturlig i melk og kjøtt fra drøvtyggere som storfe og sau

Kjemien bak:

«Umettede fettsyrer består av kjeder av karbonatomer med en (enumettede) eller flere dobbeltbindinger (flerumettede). I de fleste naturlig forekommende umettede fettsyrer er dobbeltbindingen i cisform. Cis fordi hydrogenatomene på de to karbonatomene som bindes sammen av dobbeltbindingen sitter på samme side av molekylet. Dersom hydrogenatomene sitter på hver sin side av molekylet er dobbeltbindingen i transform. Umettede fettsyrer i cisform har en knekk ved dobbeltbindingen i molekylet, mens de i transform har et mer utrettet molekyl. De er derfor strukturelt mer lik mettede fettsyrer. De vil ha høyere smeltepunkt enn cis-isomerene og er derfor fastere ved vanlig temperatur. I margarinindustrien hydrogeneres (herdes) vegetabilske og marine oljer for å gjøre dem faste og mer stabile ovenfor oksidasjon. Under denne prosessen vil dobbeltbindingene i de umettede fettsyrene omdannes til enkeltbindinger, og dermed blir de umettede fettsyrene omdannet til mettede fettsyrer. Dersom hydrogeneringen er ufullstendig (delvis eller partiell herding) vil en del av dobbeltbindingene mettes, mens en del vil omdannes fra cis- til transform (geometriske isomerer). Dette kan også skje ved raffinering av oljer ved høye temperaturer (over 180 grader C). Dobbeltbindingene kan også forskyve seg innenfor fettsyremolekylet til uvanlige posisjoner (posisjonsisomerer). Denne typen forskyvninger kan skje både ved industriell herding av plante- og fiskeoljer og ved bakteriell aktivitet i vommen hos drøvtyggere

Vi får altså transfett fra kjøtt og melk fra drøvtyggere, samt i industriprodukter tilsatt delvis herdet fett.  I 1997 var det slik at vanlig bordmargarin inneholdt store mengder transfett. På bakgrunn av helserisikoen blir derfor ikke delvis herdede oljer lenger brukt i bordmargarin i Norge fra 1998.

Melk inneholder transfett

Så Paleo-tilhengere bruker med andre ord argumenter hentet fra før 1997 for å underbygge sin påstand. For de påstår altså at man skal erstatte margarin, som har mindre enn 1% transfett, med vanlig smør som har 4,1% naturlig transfett. Tørre fakta: Smør inneholder minst 400% mer transfett enn margarin!

Poenget er at paleo-tilhengere er prinsippielt imot industriprodukter, så derfor bruker de både riktige, tvilsomme og forfalskede argumenter for å bevise at de har «rett». Er man prinsippielt imot transfett, så er man derimot for industriprodukter hvor man har fjernet transfettet fra det «naturlige» smøret.

Det er vel dessuten en myte at smør er et rent naturprodukt. Det er behandlet på meierier, tilsatt både salt og kjemikalier og er nok like mye et industriprodukt som margarin. Så faktisk er det nok en ren livsløgn at smør er «naturlig». Ekte steinalderkost ville brukt spekk, ikke smør.

Margarin er umettet fett blandet med litt mettet fett. Det vil paleotilhengerne altså bytte ut med mettet fett og transfett. Og argumentet er at man må unngå transfett. Relativt sunt fett byttes altså ut med det verste fettet som er å finne på markedet!

At man det er lett å snuble her kan selv Wikipedia vise:

  • I artikkelen Mettet Fett sier Wikipedia: «Fett som er herdede oljer, betegnes som transfett. Transfettet antaes å øke faren for hjerte-karsykdommer mer enn annet mettet fett. Det anbefales ikke å bruke meierismør, men det er muligens mindre skadelig enn transfett som ofte er i margarin
  • Mens samme Wikipedia sier i artikkelen om Margarin:  «Delvis herdet fiskeolje ble fjernet fra margarin i 1995. Gradvis ble også delvis herdet plantefett fjernet og siden 1998 inneholder husholdningsmargarin ubetydelige mengder transfettsyrer

Den første artikkelen inneholder altså faktafeil. Transfett finnes ikke i norsk  margarin, men finnes i smør.

Etter mitt skjønn viser dette at paleo-dietten anvender uriktige påstander. Det er kurant at de er prinsippielt imot industri, men da må det være argumentet. Kostholdsråd bør holde seg til erfaring og vitenskapelige fakta, ikke feilaktige påstander.

Religion

Dette minner derfor om en religiøs livsstil, og ikke en diett som baserer seg på pålitelig forskning.

En fin oversikt over myter om fett finnes her: http://www.millsproffpartner.no/sunn-matglede/fettkunnskap/Myter+om+margarin.43494.cms

(Riktignok fra matindustrien, men den viser mytene oversiktlig og imøtegått.)

Og helsedirektoratet om transfett i det norske marked: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00002/Bruk_av______2832a.pdf

Jeg skriver ikke dette fordi jeg er en ekspert, men fordi jeg ser at det gjøres feilslutninger som av mange antas å være sannheter fra velmenende kilder.

Generelt sett benytter kvakksalvere gjerne store mengder dokumentasjon, som ofte er feilaktig, upålitelig eller klippet ut av sin sammenheng. Men mengden dokumentasjon gjør det ofte vanskelig å imøtegå med saklige argumenter. På samme måte som prester gjerne er svært godt belest på utdatert bullshit, så er andre kvakksalvere det samme.

Når paleo erstatter margarin med smør pga transfett, så er det kvakksalveri. De får folk til å innta mer transfett istedenfor å redusere mengden.

Kvakksalveri

Min helsekonklusjon i forhold til transfett:

  • Unngå overdrevet forbruk av melk og meieriprodukter.
  • Bruk margarin eller planteolje istedenfor smør til baking, steking og brødmat, hvis mulig. Smaken av smør kan nok være viktig i noen sammenhenger, f.eks. steking av sopp og en god biff. Men ikke for mye for ofte. Ved moderante mengder er smør et helt greit produkt.
  • Unngå for stort forbruk av kjøtt fra storfe og får. God proteinkilde og vitaminkilde, men inneholder mettet fett og transfett. Svinekjøtt og kylling er bedre valg. Men begrens gjerne kjøtt generelt til fordel for fisk og grønt.
  • Vær forsiktig med kjeks/kaker fra bakeindustri, og pulver (supper, sauser, buljong). Det er altså mengden og hyppigheten man må være forsiktig med.
  • Unngå junk-mat. Frityrmat inneholder transfett og mettet fett i store mengder. Selv hamburgerbrødet kan inneholde transfett.
  • Spis mere fisk enn kjøtt, så reduserer man både transfett og mettet fett og får omega3-fett. Spesielt nordboere trenger dette fettet om vinteren, for å transportere D-vitamin ut til cellene.

Om noen syns dette likner ganske mye på vanlig kostholdsråd de siste 30 år, så er det riktig. Problemet med kostholdet er at folk ikke har fulgt disse rådene, ikke at det har manglet gode råd. Problemet i dag er at vi får dårlige kostholdsråd av folk som utnevner seg til «konkurrenter» til offentlige helseråd for å melke penger ut av en befolkning som hungrer på riktige løsninger, selv om løsningen har blitt dem servert gratis gjennom 30 år. Det har aldri vært anbefalt å drikke brus eller spise på gatekjøkken. Men det er det som er problemet med kostholdet til folk, i kombinasjon med lite mosjon og røyking.

Pakkeløsning

LCHF har en pakkeløsning som kan fungere, og da kan det være riktig for de det gjelder. Det er altså de som ikke klarer å ha et moderat, allsidig kosthold, men må ha en «tvangstrøye» med dogmer for å organisere matvanene sine. For disse er moderat LCHF (lavkarbo) en fin strategi. Men det er viktig at de som velger LCHF i større grad ser på det som en organisering av sine egne vaner, og ikke som dogmer som burde gjelde hele befolkningen.

Store deler av befolkningen har riktignok godt av å kutte forbruket av sukker og junkmat drastisk, og å øke andelen omege3-fett. Også reduksjon av stivelse (rotfrukt , ris og mais) og hvitt mel. Dette handler om å få et mer balansert kosthold, og skjevhetene de siste tiårene har vært dramatisk økning i sukker og hvitt mel. Det bør reduseres. Men det betyr ikke at man må kutte ut alt mel. Grovbrød er fortsatt sunt i moderate mengder. Potet kan du gjerne spise, men du trenger det ikke hver dag. Moderasjon, folkens!

I norsk kosthold er det godteri og brus som står for sukkerøkningen de siste tiår. Ris og mais for stivelsesøkningen. Baguetter, boller, hamburgerbrød og pasta står for økningen av hvitt mel. Energiforbruket har samtidig gått ned i dagliglivet (bil er mer utbredt, og med kjøpesentere kan man kjøre inn i butikken). I sum gir det økt fedme, diabetes m.m..

Det tradisjonelle norske kostholdet har lite hvitt mel og sukker, men mye fett, proteiner og grovt mel. Det kan man fortsette med, mener jeg. Bruk gjerne smør, men i moderate mengder. Og på brødskivene er det mer praktisk med margarin, siden det er mykt. Og det er ikke farlig, selv om en del renhetsfanatikere påstår det.

 

Advertisements

One response to “Transfett og smør (LCHF og steinalderkosthold).

  1. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10016304

    Alle dietter fungerer. Problemet er at folk ikke følger dem. At man blir utørst av Imsdahl betyr ikke at Imsdahl er bedre vann enn annet vann.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s