Kulturell antisemittisme?

Midtøsten

Semittisk kultur har utspring fra midtøsten, og de semittiske religionene består i dag av kristendom, islam og jødedom. Det største semittiske språket er arabisk.

Semitter er folkeslag i midtøsten som snakker eller historisk snakket semittiske språk, dvs. folkegrupper som arabere, jøder og  assyrere.

Holocaust

Antisemittisme blir i hovedsak brukt i forbindelse med holocaust og jødehat både historisk og i dag blant nynazister. Men det brukes også som en hersketeknikk av Israelvenner og av jøder på folk som våger å kritisere enten Israel, jøder som gruppe, kristne som heiagjeng til jødiske overgrep eller USA som jødisk våpendrager. Det er egentlig feil, fordi det de mener er ikke antisemittisme men antisionisme.

Semittisme vil være det motsatte av antisemmittisme, dvs. forherligelse av de semittiske folkeslag. Det vil si å gi forrang til semitter. Det vil si arabere, jøder etc. Det må altså ikke forveksles med sionismen, som kun omfatter forrang for jødene på bekostning av andre semitter, spesielt palestinere.

Sionisme

Både semittisme og antisemittisme har rasemessige klang. Antisemittismen fordi den har sammenheng med nazistenes rasebaserte teorier og rasehygiene. Dessuten ligger det litt i ordet, fordi semitt betyr at man avstammer fra Shem, som er Noahs sønn i bibelen. Rasemessig betyr det derfor folk med genetisk opphav fra midtøsten, dvs. arabere, assyrere og jøder med flere.

Vi har også begrepet antisionisme. Det omfatter de som er mot Israel som jødisk stat, og som er mot sionismen.  Sionisme er forherligelse av staten Israel, spesielt kristnes oppfordringer om innvandring til Israel for å befolke  landet med jøder for å fortrenge de som egentlig bor der. Antisionismen er stor i Syria, Iran og blant palestinerne. I vår kultur hører antisionismen mest hjemme på venstresiden, mens sionismen er stor på høyresiden i Krf og Frp.

Antisionisme

For meg er den antisemittismen som nazister står for forkastelig. Det å hate folk som gruppe og å ønske hele folkeslag utryddet er uttrykk for inhumane menneskesyn av verste sort. Noen ganger kan man kanskje få slike tanker, om man ser generelle negative trekk ved en gruppe som man dermed hater. Men om man virkelig tar til orde for utryddelse av grupperinger, så må man heller ikke bli overrasket om andre ønsker å utrydde den gruppe som du selv mer eller mindre tilhører, om det nå er religion, rase, yrke, hårfarge eller stjernetegn.

Når det er sagt så må man likevel kunne mislike ideene som ligger bak spesielt religionene fra midtøsten, uten nødvendigvis å hate de som er oppvokst og indoktrinert med disse ideene. Det må være mulig å se på dem som fanget i religiøse massepsykoser som det absolutt er håp om å komme seg ut fra. Det må også være mulig å ønske at man har en nordisk kultur som er mer fri fra religioner fra ørkenland i midtøsten enn i dag, uten at det betyr at man ønsker å utrydde store befolkningsgrupper verken her eller der.

Antianti

Begrepene antisemittisme og antisionisme er ikke betegnende på det å være ideologisk motstandere av semittiske kulturers utbredelse og makt utenfor midtøsten. Jeg drister meg derfor til å introdusere begrepet «kulturell antisemittisme«. Fordi sionister misbruker antisemittisme som stempling av motstandere, så kan man som mottrekk ta det samme begrepet  i bruk med stolthet.

I hovedsak vil det være et begrep som omfatter det å på kulturelt og demokratisk vis jobbe for at semittiske kulturer fra midtøsten får mindre fotfeste, og at de semittiske kulturuttrykk som har satt seg, spesielt de kristne gjennom tusen år med imperialisme, skal jobbes for å tones ned. Det gjelder altså i hovedsak i det offentlige rom, ikke hva som skjer i private hjem.

Kristen humanisme

Den private religionsfriheten er absolutt hellig. Både tankefrihet og trosfrihet er særdeles viktig i ethvert humant samfunn. Men et humant samfunn kan likevel ikke la hverken tanker eller tro som er menneskefiendtlig  få lov til å manifestere seg i offentligheten uten motstand.

Hva vil kulturell antisemittisme bety i praksis? Det kan være mange ting, men her følger noen eksempler (som nok slett ikke alle kulturelle antisemitter er enige i):

  • På samme måte som nazisme ikke får lov å manifestere seg i offentlige markeringer og bygg, så bør heller ikke en lærer eller lege kunne ha hijab, burka, nonnedrakt, munkekappe, turban eller naziuniform. Religiøse uniformer og klovnedrakter skal være ekskludert fra offentlige stillinger.
  • Det kan bety stopp i godkjenning av religiøse skoler. Allerede godkjente religiøse skoler skal man jobbe for å konvertere til menneskelige, jordiske skoler.
  • Det kan bety stopp i offentlig finansiering av religiøse byggverk. Unntak er eldre kirkebygg, som skal tas vare på på samme måte som annen viktig historisk kulturarv.
  • Stopp i offentlig finansiering av religiøse organisasjoner. De får finansiere hobbyen sin selv.
  • Begrensing av innvandring fra midtøsten, og ellers de som tar med seg midtøstens kultur og religion hit fra andre steder, f.eks. jøder fra USA, muslimer fra Somalia, katolikker fra Polen etc.  Dette for å beskytte vår kultur og humanisme mot menneskefiendtlige kulturer fra midtøsten, ikke for å ekskludere mennesker med annen human kultur. Rømmer de fra inhuman kultur kan de gjerne få beskyttelse, men da må de ikke ta med seg det de rømmer fra.

Kulturell antisemittisme kan også brukes som begrep på det mer ideologiske plan. Vi snakker da ikke om kulturuttrykkene, men ideene bak de semittiske kulturer.

Monoteisme

Monoteismen (en eneste guddommelig sannhet) er et av de kraftigste særpreg ved semittiske ideer. Det fører lett til ondskap, på samme måte som sentralmakt av en viss maktandel alltid vil korrumpere seg, enten det manifesterer seg som fascisme, nazisme, kommunisme eller som et multinasjonalt, kapitalistisk selskap med verdensherredømme. Og det gjelder i minst like stor grad de som organiserer seg under den semittiske figuren Gud/Allah/Jahve.

Den semittiske kulturen, dvs. kristendom, islam og jødedom,  hører hjemme i midtøsten, hvor de selv må finne en levelig reformvei dersom de ønsker sekularisering.  Vi skal ikke bygge midtøsten i Norge.

Synagoge

I Norge bør vi slutte å tro at det å la semittisk kultur få forrang eller misforstått aksept har med human toleranse å gjøre. Det å la kultur fra midtøsten ødelegge norsk kultur er ikke humant! Det gjelder både statsreligion som kristendom, og i det små som toleranse av hijab/burka og spesialkost uten svinekjøtt, og å la jødene diktere vår utenrikspolitikk; De kristne får betale kjerka si sjøl, og muslimene får kle seg som folk og ta med seg matpakke om de ikke kan spise norsk kosthold i kantiner, og jøder får klare seg uten norsk bifall for sine forbrytelser mot menneskeheten.

 Det er ikke nordmenn som skal legge til rette for skikkene fra midtøsten, det er de som dyrker midtøsten-skikker som skal tilpasse seg norsk kultur med norrønt opphav og humant innhold. Det vil si at innvandrere må benytte norsk skole for barn som skal vokse opp i Norge, ikke skole med syrisk eller israelsk innhold og skikker. Også bedehuskulturer må bruke norsk, human skole, ikke kristne fundamentalistskoler. Kristusdyrkingen sin må de ta på fritiden, ikke på skolen.

Skole

En kulturell antisemitt er altså ikke imot menneskelivet til de med forkvaklede religiøse ideer, men er motstander av at de forkvaklede ideene med utspring i midtøsten skal brukes i norsk skole og offentlighet. Det å volde semitter skade er utenkelig for en kulturell antisemitt.  Det er en viktig distinksjon, som er viktig for å unngå å bli satt i bås med nazister. For sionismen har faktisk mer til felles med nazismen, i og med at sionistene aksepterer og promoterer tanken om at jøder er et Herrefolk med guddommelig gitte rettigheter til å annektere landområder og innføre apartheidpolitikk.

Og til slutt: Det som her er beskrevet som «kulturell antisemittisme» har et annet navn. Sionistene kaller det for antisemittisme for å skammeliggjøre sine motstandere. Derfor er det her tatt til motmæle mot denne hersketeknikken, på samme måte som homofile, feminister og afroamerikanere har gjort det: Ta det nedsettende ordet i bruk selv og gi det positivt innhold, slik som «homse, bitch, nigger».

Men altså: Det egentlige navnet på «kulturell antisemittisme» er HUMANISME.

Advertisements

2 responses to “Kulturell antisemittisme?

  1. Jeg kan si det på den måten at jeg er i særdeleshet skeptisk til den israelske stats handlinger, dog er jeg ikke uenig i at man skal være varsom på en rekke holdninger som jeg har observert på diverse foraer. At Israel gjør forferdelige overgrep, er ikke det samme som at motparten er fullstendig uskyldige, de heller, hverken historisk eller i moderne perspektiv. Når folk setter paralleller mellom sionisme og nazisme(noe jeg har sett altfor ofte tilfeller av), så er det ikke bare idiotisk, det er også fullstendig historieløst. Det er en meget håpløs argumentasjon og komme med, om man vil taes alvorlig.
    Og slik jeg definerer antisemitisme(eller renspikket jødehat, om vi kan si det på den måten), er det frykt eller hat mot jøder, fordi de er jøder.

    Når folk påstår at jødene forsøker å dominere verden, er dette frykt for en «gruppe» mennesker og deres levesett. Og det vil jeg alltid være imot.
    Jeg kommer aldri til å like det den israelske stat gjør, men det er ikke dermed sagt at jeg «betviler holocaust» slik enkelte «frittenkende»(eller selverklærte frittenkende) gjør.

    • Er enig i at man må skille mellom Israel og jøder, på samme måte som man må skille mellom den amerikanske stat og det amerikanske folk, og den kinesiske stat og det kinesiske folk.
      Israels overgrep er staten Israels, og representerer ikke alle jøder.
      Når det gjelder eventyrfortellere som betviler holocaust, så blir det like dumt som de som betviler at man har landet på månen i 1969. Slik revisjonisme er forkastelig, siden den åpenbart er feil.

      Sionismen er i utgangspunktet ikke jødisk, men kristent. Den moderne sionismen stammer fra USA på 1800-tallet, hvor kristne oppfordret jøder til å ta tilbake sitt forgjettede land, slik det står om i bibelen. Dette har spredt seg, og i dag er sionismen stor i Russland, og også blant norske kristenfundamentalister. Så sionismen er i utgangpunktet vel så mye ortodoks kristendom som jødedom.

      Men jøder har definitivt også et problem i sin religion. De ser på seg selv som overmennesker (guds utvalgte), og det er ganske nærliggende å trekke paralleller til nazisme. Alle religioner har sine problemer, og dette mener jeg er det som gjør jødedom forkastelig. Kristendom har «spe det gode budskap» som sitt verste element, som gjør kristendommen imperialistisk. Det finnes en lang rekke med negative elementer ved verdens religioner. Også jødene må tåle å få sitt pass påskrevet uten å rope om holocaust og innta offerrollen hver eneste gang.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s