Lavkarbo: Juleribbe hver dag?

Mye skrives om lavkarbo i disse dager. Mye av debatten er sunn. Viktig å ta fedme-epidemien på alvor, og det er i så måte viktig å finne ut hva som virker.

Kinamat

Kinamat

Ser at man også blander inn økologi og miljø  (langreist mat etc): http://espenrostrup.com/2011/10/03/lavkarbo-og-miljo/

Også det er fint og greit. Trenger debatt om hvordan vi produserer og transporterer mat.

Jeg er ikke spesielt interessert i slanking og dietter, men likevel registrerer jeg  at omgivelsene er opptatte av det, så jeg har jo derfor noen meninger om dette, sett med et skråblikk fra utsiden.

Atkins

Atkins

  • Lavkarbo ser for meg ut til å være nok en diett hvor man må planlegge og tenke over hva man spiser. I mine øyne tar det mye av gleden bort fra mat, og er ødeleggende for mye fin matkultur. På samme måten som man veier mat og teller kalorier, så blir det et teknisk syn på maten som gjør at matopplevelsen for meg oppleves syntetisk. Men jeg ser at det kan være riktig for å bytte ut svært dårlige vaner, dersom man har et fedmeproblem som skyldes stort sukkerinntak.
  • Jeg ser at en god del av de som har surfet igjennom alle tenkelige slankekurer og alltid mislykkes, prøver seg her også. Endelig har de funnet den «riktige» kuren. Problemet med disse er at de gjør samme feil som de alltid har gjort; De følger halve bruksanvisningen, og kutter ikke i det som er hovedproblemet. Så nå dytter feite folk inn smør og rødt kjøtt i mengder, i tillegg til melk og sukker. Skal man spise fett og få kroppen til å forbrenne fett istedenfor sukker, så er det en forutsetning at man har total stopp på sukker. Ingen melk, ingen frukt, ingen sjokolade. Fruktsukker og melkesukker vil forbrennes før fett, så det nytter ikke å hive innpå masse frukt og drikke melk om man også skal hive innpå mengder med fett. Disse menneskene kommer til å bli feitere enn de var fra før, tror jeg.
  • Dersom man kutter i sukker, så vil man egentlig ha kommet i  mål når det gjelder vanlig kostholdsråd. Det er egentlig det samme som de fleste kostholdseksperter har sagt i flere tiår. Så hva er det som er så nytt nå? Jo, de tar med andre karbohydrater også. Dvs. stivelse og mel. Dette brytes jo ned til sukker for å forbrennes, så stivelsen i poteter og gulrøtter er jo sukker i forkledning. Det samme er korn. Ergo skal man ikke spise brød, pasta, ris og poteter. Dette er vel noe man har forsøkt å fortelle de med diabetes lenge. Kostfiber fra brød har en funksjon med å rense tarmsystemet, og grove karbohydrater gir dessuten en langvarig forbrenning i motsetning til enklere sukkerrarter og fruktose/laktose. Å stille kroppen om til kun fettforbrennning (dvs. kriselagerforbrenning) over lang tid tror jeg kan medføre svært farlige helsemessige konsekvenser. Kreft, fordøyelsesproblemer, svangerskapsproblemer og  «you name it». Dette er gambling med kroppen om man gjør dette over tid! Kriseforbrenning er en naturlig konstruksjon for å overleve kriser, ikke for å leve fra dag til dag.
  • Problemet slik jeg ser det er dersom folk kutter ut brød, poteter, ris og pasta, men ikke melk, frukt, sjokolade og sukker i te. Da har de ødelagt hele poenget med dietten. De får ikke gevinsten de er ute etter, men får alle farlige konsekvenserved å kutte brødet.

    Karbokirke

    Karbokirke

  • «Steinalderdiett» er på en måte en blanding mellom økologisk mat og lavkarbo. Så ikke mye nytt her heller. Poenget her er at mat skal være minst mulig prosessert, og mest mulig rett fra naturen. Det rimer dårlig med kjøtt, siden det er fra industrialisert landbruk, og du får det levert i hånden og legger det i bilen. «Steinalderdiett» hadde vært riktig dersom man jaktet maten selv i skogen. Det er ikke mulig med en slik livsstil i dag, fordi vi er 6 milliarder mennesker på kloden og alle kan ikke spise kjøtt til alle måltider.
  • Ekstrem tolkning av lavkarbo betyr at vi skal spise «julemiddag» hver dag, både til frokost, lunsj og middag. Juleribbe hver dag? Det sier seg selv at det er usunt! (Og jeg vet at dette ikke er meningen, men slik tolker de enkle sjeler det…) Det er ikke «julematen» i seg selv som er usunn, men det er usunt med et ensidig kosthold. Vi må ha variasjon, det er derfor middagen bør være annerledes enn frokosten.
  • «Steinaldermat» er i utgangspunktet ment å gjelde lett tilgjengelig, sesongbasert mat. Men i praksis får man nok en «designermat«. Dvs. nøye komponering, gjerne med ingredienser som har blitt fraktet både en og to ganger rundt jordkloden. (For å sette det på spissen).
  • Jeg hører at mange lavkarbere starter med det de kaller «avgifting«. Det er altså en periode hvor de kutter ut sukker og alle karbohydrater så langt det er mulig. Dette er for å tvinge kroppen til å ta i bruk fett som energikilde. Vel og greit, kan være OK for ekstrem fedme. Men begrepet avgifting retter tanken mot avvenning, alkoholisme, nikotinavhengighet etc. Og for noen er kanskje sukkersuget i den klassen. Men jeg syns at det er problematisk med et sånt begrep overfor det som faktisk er menneskets største energikilde. Så å bruke avgifting om noe som er basisen for livet vårt blir merkelig. Vi er totalt avhengig av sukker (også fettet og proteiner brytes ned til sukker for å forbrennes). Det er derfor vi er utstyrt med smak som liker søtt og fett. Smaken favoriserer det mest energirike. Problemet i det moderne samfunn er bare at vi har for mye av det tilgjengelig, og at vi forbruker alt for lite energi i forhold til inntaket.

Til slutt en diett som jeg lærte av min far. Den lærte han av sin far, og den har fungert i alle generasjoner. Min familie har ikke problem med fedme, og ikke problemer med hjerte/karsykdommer. Kan love samme resultat for alle som følger dette:

  1. Spis et variert kosthold. Unngå at noe blir for dominerende. Pass på å få nok fisk i kosten.
  2. Unngå sukker. Godteri kun på lørdag.
  3. Vær ute i naturen daglig eller i hvertfall flere ganger i uken. Det betyr bevegelse, og at man unngår for mye sofasliting.
  4. Unngå røyking.

Punkt to her er egentlig det samme som lavkarbo. Og det er altså en «diett» som jeg lærte av min far og farfar, ikke av denne Atkins eller andre guruer. Og den funker! Slipper tilogmed å tenke særlig mye over den. Bare å gå forbi godterihylla i butikken, så er jeg ferdig med hele diettplanleggingen. Easy-peasy!

Advertisements

2 responses to “Lavkarbo: Juleribbe hver dag?

  1. «Vi har lite kunnskap om hva en slik diettendring kan medføre over tid, men i 2010 ble det publisert en stor studie som fulgte nesten 130.000 friske mennesker i 26 år. Analysene viste at de som hadde en diett bestående av lite karbohydrater og mye animalsk protein, hadde en høyere dødelighet uansett årsak, men spesielt grunnet kreft og hjerte- og karsykdommer.
    Derimot hadde de med en diett bestående av lite karbohydrater og mye grønnsaker en lavere dødelighet, uavhengig av dødsårsak. Resultatene er til ettertanke.
    Det er lurt å ha et bevisst forhold til inntak av karbohydrater. Matvarer med raske karbohydrater som gir rask stigning av insulin er antageligvis ugunstige og bør unngås. For de fleste vil det holde å kutte inntaket av sukkerholdige varer som brus, saft, kaker og godterier samt å redusere inntaket av fint brød, pasta og ris.»

    Les mer på http://blogg.aftenposten.no/zahid/2011/10/18/fra-lavkarbo-til-fornuftskarbo/

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s