Rushtidsavgift

Rushtrafikk

Rushtidsavgift

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10039031

Å legge avgift på at folk må på jobb, medfører kun at de som jobber sentralt må ha høyere lønn. Så dette er bare en skattlegging av arbeidsfolk.

Avgifter er aldri en god løsning. Avgifter er som regel nødløsninger som politikere benytter når de ikke vet hva de skal gjøre, men føler at de burde gjøre noe.

Dårlig at Ap går med på slikt. At Sp ønsker det er jo naturlig, siden de ikke ønsker at folk skal jobbe i byer. Og SV ønsker jo at man skal gå på tur eller steke vafler istedenfor å jobbe. Men Arbeiderpartiet burde stå på arbeidernes side.

For at avgifter skal fungere, må det finnes fornuftige, velfungerende alternativer til det man avgiftsbelegger, slik at avgiften dermed er med på å få et inngrodd mønster over til noe nytt og bedre.

Når det gjelder transport til jobb finnes det ikke alltid gode alternativer. Det finners alternativer, men de er på mange områder svært kritikkverdige.

Nevner noen forhold som i forskjellig grad gjelder for de som reiser til jobb uten å velge kollektivt:

  • Spesielt småbarnsforeldre som må kjøre i barnehage, kan ikke ta kollektivt. Man kan ikke jodle med en barnevogn på bussen sammen med 10 andre barnevogner. Det går bare ikke.
  • Skal man ikke i sentrum, men har både mål og avgang en viss radius fra sentrum, så er det ofte håpløst med kollektivtransport.
  • Dessuten er bussene så trange at man får kneskader av å sitte i dem, dersom man ikke er kortvokst.
  • Har man avstand til nærmeste bussholdeplass, så bør man ha mulighet for innfartsparkeringer sånn at man kan kombinere bil og kollektivt. Slikt er så og si ikke-eksisterende.
  • Veiene er så dårlige at kollektivtransport med buss tar mye lengre tid enn det burde. Kollektivfelt er begrenset, så busser må stå i kø sammen med annen trafikk vesentlige deler av reisen. Når man legger til tid for venting, gåavstand, overgang etc så er tidsbruken med kollektivtransport faktisk høyere enn med privatbil.
  • Komfort vil alltid være en utfordring på kollektivtransport. Det er mye skrål fra skoleungdom, rallende narkomane og jabbing på fremmedspråk. Det er slitsomt for mange å sitte og høre på dette hver eneste dag. Da er det mye bedre å lene seg tilbake i bilkø og høre på sin favoritt-radiokanal eller musikk på full guffe. Så psykisk sett er det ikke bra for alle å reise kollektivt.
  • Det å stå ute og vente på buss i snøføyke og regn er heller ikke noe som kan måle seg med komforten i en bil.
  • Det er svært dyrt å reise kollektivt. Når man må betale nesten et par tusen for et månedskort for reiser i Akershus, så sier det seg selv at når folk uansett har bil så velger de den.

Så skal man innføre rushtidsavgift så bør eksempelvis følgende ses på i forkant:

  • Gratis bomring for folk med småbarn, for å unngå barnevogn-kaos på buss.
  • Kraftig utbygging av T-bane og effektiv kollektivtransport som ikke belaster vanlig veinett, og som har innedørs venteområder. Det er nødvendig for å få effektivitet.
  • Det bør kun være en liten egenandel på kollektivtreiser, og resten bør finansieres over skatt (ikke avgift!!)
  • Man må bygge ut innfartsparkering i god avstand fra der hvor kødannelse oppstår på de store innfartsårene. Der bør det være gigantiske, gratis parkeringshus med T-banestasjon i kjelleren.
  • Man bør også prøve å legge arbeidsplasser utenfor sentrum. På den måten vil man begrense behovet for transport.
  • Det bør etableres ytre ringveier i store byer. Helt håpløst at tungtransport etc f.eks. må kjøre innom Oslo når de skal til Trondhjem fra Europa. Burde kjøre et godt stykke utenfor byen, på motorveistandard. På den måten vil man avlaste veisystemet inn til sentrum vesentlig.

For at de som i dag har et OK kollektivtilbud skal la bilen stå og faktisk ta kollektivtilbudet i bruk finnes kun en løsning: Gjør kollektivtilbudet vesentlig billigere. Og for imbisle politikere: Det betyr ikke å gjøre bilhold dyrere, men å sette ned prisen på kollektivtransport. Vi er avhengig av bil i norsk geografi og klima, så det er bare dumt å gjøre det enda dyrere.

Politikere som gjør bilhold ytterligere dyrere vil bli straffet: De må nok påregne at de må begynne å jobbe og betale rushtidsavgift, siden de ikke lenger vil bli valgt som politikere…..

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s